Internet to miejsce pełne tajemnic i świetnych porad. Paradoksalnie, jest to również miejsce, w którym szukamy pomocy, gdy… Internet nie działa. Problem z połączeniem sieciowym jest niezwykle częstą przypadłością komputerów i laptopów. Zdolność sprawnej naprawy połączenia z Internetem jest zatem na wagę złota i nie raz uratuje naszą skórę. Komputer rozłącza się z WiF-i po włączeniu? Laptop nie widzi sieci? Dowiedz się, co robić, gdy Internet nie działa!
Spis treści
Internet nie działa — Dlaczego nie masz dostępu do Internetu?
Gdy nie możemy połączyć się z Internetem na komputerze, pierwsze, o czym myślimy to błyskawiczny kontakt z naszym dostawcą. Nie jest to w żadnej mierze złe rozumowanie, ale dodzwonienie się do popularnych dystrybutorów dostępu do Internetu jest niekiedy niemożliwe. Co robić, gdy nie ma Internetu? Użyjmy siły dedukcji i przeprowadźmy samodzielną diagnostykę. Brak Internetu ma trzy podstawowe przyczyny:
- Awaria komputera lub laptopa;
- Uszkodzenie lub usterka routera;
- Awaria u operatora.
To właśnie od naszych zdolności wykrywania przyczyny braku Internet zależy rzeczywisty czas jego nieobecności. Zanim rozpoczniemy poszukiwania globalnej sieci, przypomnijmy sobie, jak komputer łączy się z Internetem. Urządzenie (najczęściej oznaczone jako „Mój Komputer”) łączy się z routerem, który został ówcześnie podłączony do sieci operatora (Netia, Vectra, UPC itd.).
Internet nie działa na komputerze — Co robić?
Jeśli Internet nie działa, pierwszym na co powinieneś zwrócić uwagę jest połączenie z routerem. Kliknij przycisk „Start”, a następnie wejdź w „Panel Sterowania”. Wybierz zakładkę „Sieć i Internet” i „Centrum Sieci i Udostępniania”. Jeśli na linii symbolizującej połączenie z Internetem znajduje się czerwony krzyżyk — nasz laptop lub komputer nie ma połączenia z siecią. Podejdź do domowego routera i przyjrzyj się diodom. Jeśli żadna dioda się nie świeci, a router jest podłączony do gniazdka — czeka nas wymiana routera. Zdarza się jednak, że diody na urządzeniu się święcą. Co wtedy?
- Odłącz router od prądu i pozostaw go na 10 sekund wyłączonym.
- Włącz router, a po ok. 1 minucie, sprawdź, czy wszystkie potrzebne diody święcą.
- Podejdź do komputera i w panelu „Centrum Sieci i Udostępniania” sprawdź, czy Internet nie działa.
- Jeżeli masz połączenie z Internetem, oznacza to, że Twój router wymagał ponownego uruchomienia. Jest to niezwykle częsta awaria, dlatego nie zdziw się, jeśli powróci.
Router nie łączy się z Internetem?
Jeśli wyeliminowaliśmy już możliwość usterki routera, sprawdźmy, czy ma on połączenie z Internetem. Ponownie wejdź do ustawień „Centrum sieci i udostępniania” i spójrz na linię między symbolem routera a siecią globalną (Ikona planety). Jeśli na linii znajduje się czerwony krzyżyk — router nie ma połączenia z naszym dostawcą Internetu. Podejdź do modemu i przyjrzyj się świecącym diodom. Jeżeli dioda odpowiadająca za połączenie z naszym ISP świeci lub miga — zadzwoń do swojego dostawcy Internetu. Problem może leżeć w sposobie podłączenia modemu do skrzynki Internetowej, uszkodzeniu kabla lub portu WAN (kolor niebieski).
Internet nie działa po kablu? – Możliwe przyczyny
Kontrolki na routerze świecą się na zielono, ale Internetu po kablu brak? Zdarza się, że połączenie WiFi działa, ale kabel LAN zdaje się z nami nie współpracować. Jeżeli Internet nie działa po kablu, spójrz, czy przewód został podłączony do odpowiedniego portu. Podepnij kabel do portu 1 w routerze (Zwykle jest to kolor czerwony), a następnie przejrzyj ustawienia połączenia Ethernet w komputerze. Internetu nadal nie ma? Upewnij się, że karta sieciowa działa w oparciu o najnowsze sterowniki i zdiagnozuj stan kabla Ethernet. Większość problemów z przewodowym połączeniem z siecią to skutek wadliwego przewodu lub podpięcia kabla do nieodpowiedniego portu.
Brak Internetu w telefonie — Czy jest to wina operatora?
Problem braku Internetu w telefonie jest zgoła inny i prostszy do naprawy. Mniej ambitni użytkownicy sieci mogą pokusić się o wykonanie telefonu do biura obsługi klienta operatora. Pracownik sieci zleci nam wysłanie specjalnego SMS-a konfiguracyjnego, którego treść znajdziemy również w opcjach telefonu. Kontakt z biurem operatora może być o tyle problematyczny, że często linie telefoniczne są najzwyczajniej w świecie zapchane.
Ustawienia fabryczne a brak Internetu w telefonie
Jeżeli konfiguracja połączenia Internetowego z operatorem nie zadziałała, jedyne co nam pozostało to przywrócenie ustawień fabrycznych telefonu. Zanim rozpoczniesz proces „zerowania” telefonu, upewnij się, że przyczyną braku Internetu nie jest uszkodzenie mechaniczne urządzenia, awaria operatora komórkowego lub brak sygnału. Jesteś pewny, że Internet nie działa w telefonie Play, Orange albo T-Mobile przez awarię urządzenia lub z winy operatora? Sporządź kopię zapasową plików z telefonu, a następnie wykonaj reset ustawień fabrycznych. Opcję resetu urządzenia znajdziesz w ustawieniach telefonu.
Potrzebujesz fachowca? Zobacz: